Dit is een forum van en voor studenten van de 1e Ba Farmacie.
H7: Fysische optica

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Fysica II
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jillemieke1



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: 28-05-2010 20:14:13    Onderwerp: H7: Fysische optica Reageren met citaat
Ik vind dit echt een stom hoofdtuk en heb enkele vragen waar ik echt niet uitkom.

- op p10 hebben ze het over een dunne laag van doorzichtig materiaal die gebruik maakt van destuctieve interferentie en zo reflectie te verminderen, hoe zit dit juist ? Dit begrijp ik echt niet. of denken jullie eerder dat het iets is dat ik gewoon moet accepteren? Heeft het misschien ook iets te maken dat je met dunne lagen ook juist kleuren krijgt ? vb zeepbel

en dan zeggen ze om iets na te rekenen. Namelijk dat het klopt dat je voor een dikte van 100nm met een brekingsindex 1.38 een minimale refectie krijgt voor groen licht (500nm) en ze zeggen er nog bij dat je formule 7.5 en 7.6 niet kan gebruiken.. Hoe moet je dit dan na rekenen..

-p15 hebben ze het over de formules alfa= (phi.a/golflengte)*sin hoek en ook over beta=(phi.b/golflengte)*sin hoek. Voor wat staat alfa en Beta en voorwat gebruik je deze formules juist ?

-wat houd Fourier optica juist in ? ze spreken of dan opsplitsen in fouriercomponenten, hoe doe je dit dan of wat moet ik hier van weten ? want ik snap dit echt niet..

Ik weet dat het een heleboel is, hopelijk kunnen jullie mij toch een beetje helpen... als je misschien nog tips hebt om het hele hoofdstuk een beetje te vatten, die zijn ook altijd welkom, want kem er echt ni veel van kaas van gegeten! alvast merci! X
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dries



Geregistreerd op: 27 Mei 2010
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: 28-05-2010 23:21:42    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik dacht dat het zo zat:
Destructieve interferentie zijn gewoon golven die elkaar "cancellen". Door de dikte van lagen aan te passen en overgangen van optisch ijl naar optisch dicht te gebruiken, kan die interferentie gebruikt worden om weerkaatsingen van bepaalde golflengten te vermijden.
Zeepbellen zijn idd hetzelfde fenomeen.

Was fourier optica niet gebaseerd op onafhankelijk voortbewegende golffrontjes? En dit dan adhv fouriertransformaties?
Een fouriertransformatie is een functie beschrijven door sommen van sinus en cosinus, maar zelf moeten we dit niet kunnen denk ik.

De cursus ligt nog thuis dus ik zal een van de dagen de rest ff bekijken, da kenk zo ni vanbuiten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jillemieke1



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 13:10:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Ah k mercie, met de fourieroptica ben ik al wel mee.
Ik was vergeten dat fourier ook betekende dat ge een functie vaak kun schrijven als een sommatie van sinussen.

Ik snap alleen nog ni zo goed hoe dat komt dat ge destructieve interferentie krijgt, want dat zijn toch gewoon 2 golven die het tegenovergestelde fase hebben en zo elkaar opheffen... Ma hoe zorgt dan dat dun laagje voor die destructie en vermijd die reflectie ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dries



Geregistreerd op: 27 Mei 2010
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 15:18:27    Onderwerp: Reageren met citaat
Wanneer licht een oppervlakteovergang meemaakt, gaat een gedeelte door en wordt een stuk gereflecteerd.
Als de tweede stof optisch dichter is ondergaat licht een fasesprong, anders niet.
Je krijgt dus twee reflecties bij zo'n dunne laag.
Door die laag een bepaalde dikte te geven kan je ervoor zorgen dat de 1e gereflecteerde lichtbundel destructief interfereert met de tweede.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dorien Theuns



Geregistreerd op: 23 Mei 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 06-06-2010 22:16:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Kan iemand uitleggen wat Fourier bronnen juist zijn? En ik heb nog een vraag bij het examen van 6/'05 vraag 3: hoe kom je aan die bovenste formule van beta?
-x-
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Fysica II Tijden zijn in GMT + 3 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum