Dit is een forum van en voor studenten van de 1e Ba Farmacie.
bowditch fenomeen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 11:50:34    Onderwerp: bowditch fenomeen Reageren met citaat
Kan er iemand het bowditch fenomeen uitleggen? Je kan geen temporele summatie hebben van twitchen wegens de lange refractere periode van de hartspier-actiepotentiaal. Er staat dan bij het bowditch fenomeen dat je als je de prikkelfrequentie verhoogt, je meer Calcium kan vrijstellen door DHP receptor en zo meer kruisbruggetjes, efficiëntere contractie. Ik begrijp alleen niet hoe ge die prikkelfrequentie omhoog krijgt. Een prikkel kan toekomen om de 1 msec, maar die actiepotentiaal kan maar opgewekt worden om de 200 ms ofzo dus eiglijk mag die prikkel ook maar om de 200 ms komen. Ik snap er niets van ^^
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 12:47:24    Onderwerp: Reageren met citaat
De prikkelfrequentie doe je gewoon omhoog, met een maximum om de 200 ms, door die refractere periode. Ik denk dat het hart normaal wel wat trager klopt, anders zou mijn hart 5keer per seconde kloppen, denk datta ni gezond is Very Happy
Maar dus, als je je hart sneller laat slaan, doe een inspanning ofzo, dan gaat dat harder slagen, meer AP na elkaar, dan zal die Ca stijgen. Dit komt omdat de Na/K-pomp niet kan volgen met pompen. Normaal wordt Ca uit de cel gepompt en Na erin bij het Na/Ca-kanaal. De Na/K pomp pompt dan Na weer uit de cel, waarvoor het er aan het Na/Ca kanaal weer terug in wil. Nu kan de Na/K pomp niet volgen waardoor er nogal veel Na in de cel blijft. Daardoor zal aan het kanaal de uitwisseling Na/Ca ook niet zo goed gaan en blijft er dus meer Ca over in de cel.
Léééve wikiiii haha Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 13:05:14    Onderwerp: Reageren met citaat
Dus het snelste dat prikkels elkaar kunnen opvolgen is om de 200 ms eiglijk.
Ik snap u uitleg wel van die Na/K pomp enzo, maar is da ni wat men doet bij Verhogen van de Calcium transiënt. En da bowditch fenomeen sta zo bij temporele summatie van twitchen. Maar dan is da precies zowa hetzelfde Very Happy
x
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 13:09:03    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik denk het wel ja, om de 200 ms. Het bowditch fenomeen zorgt dan ervoor dat je iets ziet wat LIJKT op temporele summatie, maar het niet is Very Happy 't is "Pseudosummatie" Very Happy
En bij verhogen van de Ca transciënt doen ze dat niet nee Smile Daar gaan de fosfolamban desactiveren zodat Ca sneller wordt teruggepompt en sneller weer kan worden vrijgesteld, doordat er iets bindt op de beta-1-receptor Smile Met als gevolg grotere samentrekking maar ook korter, want Ca wordt sneller teruggepompt. En daar worden dan ook nog de Ca kanalen van de t-tubuli langer opengehouden zodat er meer Ca de ryanodine receptor passeert en zodat er meer CICR komt.
Dus da's nog iets anders Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 14:00:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Freya, gij zijt toch echt mijnen held hé Razz
Ik snap het maar ik heb nog 1 klein vraagje: bij verhogen van de calcium transient hebt ge een kortere en krachtigere hartslag als resultaat hé. Is da ook zo bij bowditch? Ik zou denken da ge enkel een krachtigere hartslag hebt omdat er hier niets is da fosfolamban minder actief maakt... . Ma kben ni zeker Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 11-06-2010 14:50:28    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik denk inderdaad hier enkel krachtiger, want de Ca wordt juist NIET snel teruggepompt...
Ge snapt het volledig Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie Tijden zijn in GMT + 3 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum