Dit is een forum van en voor studenten van de 1e Ba Farmacie.
Synaps ter hoogte van synaps van ander neuron

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anneleen
Site Admin


Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 23

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 11:06:20    Onderwerp: Synaps ter hoogte van synaps van ander neuron Reageren met citaat
Dit deeltje snap ik niet zo goed.
Ik heb hiervan hetvolgende genoteerd:

Er is een activatie van een inhiberend neuron dat zorgt dat de neurotransmittervrijstelling wordt vermindert. Wanner een neuron inhibeert, wordt de cel beter geactiveerd. Het neuron blokkeert op het laatste nippertje de synaptische overdracht, en daarom wordt de cel geactiveerd.
IPSP: inhibitoir postsynaptisch potentiaal, doet tegenovergestelde als EPSP: exibitoire postsynaptisch potentiaal.

Kan iemand mij dit stukje in gewoon nederlands uitleggen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Freya



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 12:52:01    Onderwerp: Reageren met citaat
Dus, wat de situatie is:
Je hebt een synapsovergang van een neuron naar een ander maar er zit een derde inhiberend neuron bij. Dat wil zeggen dat als dit neuron actief is, het de overgang zal inhiberen, verminderen/niet doorlaten.
Als op zijn beurt het inhiberend neuron wordt geïnhibeerd, zal dus de functie van het neuron, inhiberen, worden stilgelegd, en zal de prikkel wel goed worden doorgegeven doorheen de synaptische spleet.
Dit is het principe van presynaptische inhibitie.
Er bestaat ook nog postsynaptische inhibitie. Daar wordt ter hoogte van de dendriet een inhibitoire gegradeerde potentiaal opgewekt. Deze zal dus de andere potentiaal gaan tegenwerken zodat in het axon geen actiepotentiaal wordt opgewekt. Dit is postsynaptische inhibitie.
Er bestaat IPSP: Inhibitoir post synaptische potentiaal, dus wat er net is uitgelegd. Aan de andere kant is er ook
EPSP: exitatoir post synaptische potentiaal. Dit is gewoon een gegradeerde potentiaal, die daarna een actiepotentiaal zal opwekken.
Je moet ook de tekenningetjes maar eens bekijken over post en pre synaptische inhibitie, want da's mss moeilijk om voor te stellen zo...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lotte DR



Geregistreerd op: 24 Mei 2010
Berichten: 18

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 13:59:54    Onderwerp: Reageren met citaat
Is het dan bij tetanus presynaptische of postsynaptische inhibitie?
Ik dacht presynaptische

x
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 14:09:05    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik snapte hier ook iets niet goed bij. Je ziet zo op de figuren bij bv postsynaptische inhibitie dat er een neuron een synaps maakt met een ander neuron. De eerste neuron waarover ik het heb is een inhiberend neuron, het geeft een hyperpolariserende gegradeerde potentiaal door. Ik dacht da een neuron altijd op haar einde van haar lengte zal ik maar zeggen een actiepotentiaal vuurde en geen gegradeerde potentiaal... . Hoe komt het da ge zo'n gegradeerde potentiaal kunt krijgen op het einde in een neuron?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
matthias cuykx



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 117

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 14:41:08    Onderwerp: Reageren met citaat
@ lotte: presynaptisch
@ Liesbeth: Bij een synaps telt de hoeveelheid vrijgestelde ACh, en dat zorgt voor de gradatie.
De Actiepotentiaal opent de Calciumkanalen, en die zorgen voor de vrijstelling van de Acetylcholine
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 15:45:57    Onderwerp: Reageren met citaat
Ah oké, danku Mathias.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 12-06-2010 16:09:56    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoe komt eigenlijk da bij presynaptische inhibitie er geen acetylcholine kan vrijkomen? Want bij postsynaptische inhibitie snap ik wel da ge hyperpolarisatie en depolarisatie hebt en als ge da optelt komde ni aan u drempelwaarde om een actiepotentiaal door te sturen. Bij die presynaptische inhibitie is er al een actiepotentiaal vertrokken, hoe kan dat inhiberend neuron dat dan stoppen? Wa doet da inhiberend neuron dan juist?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
matthias cuykx



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 117

BerichtGeplaatst: 13-06-2010 10:49:46    Onderwerp: Reageren met citaat
Dat inhiberend neuron zorgt voor een hyperpolarisatie, waardoor het effect van de AP in de synaps teniet gedaan wordt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie Tijden zijn in GMT + 3 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum