Dit is een forum van en voor studenten van de 1e Ba Farmacie.
rustmembraanpotentiaal

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helena Montrieux



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 14-06-2010 21:45:02    Onderwerp: rustmembraanpotentiaal Reageren met citaat
Hej, vraagje:

We hebben gezien wat er gebeurt als we kalium toevoegen in het extracellulair mileu, om de rustmembraanpotentiaal te behouden ( 2 K+ opnemen, 3 Na+ naar buiten).
Wat gebeurt er eigenlijk als er Natrium wordt toegevoegd in het extracellulair milieu om terug aan rustmembraanpotentiaal te geraken via actief transport?
xx
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
matthias cuykx



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 117

BerichtGeplaatst: 14-06-2010 22:04:14    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik denk dat je een depolarisatie maakt.

Kan je ook zeggen waar dat staat?
Ik heb nergens staan dat het toevoegen van K+ aan het milieu intérieure ervoor zorgt dat de membraanpotentiaal daalt. integendeel, bij hyperkalemie is de membraanpotentiaal hoger.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 15-06-2010 11:14:09    Onderwerp: Reageren met citaat
Volgens mij slaag jij een paar dingen door elkaar?

Na/K pomp is er altijd bij een cel, omdat vermits er veel K in de cel is en veel Na buiten de cel, K constant naar buiten zal gaan en Na constant naar binnen. De pomp is er om deze verschuivingen weer in evenwicht te brengen.

Als je K toevoegt in het ECV, zal de membraanpotentiaal stijgen, de 'drang' van K om naar buiten te gaan is kleiner, er is dus ook een kleinere potentiaal nodig om het evenwicht te bereiken.

Als je Na toevoegt in het ECV geef je Na een extra stimulus om naar binnen te gaan, Na zal nóg liever de cel naar zijn nernstpotentiaal brengen, de membraanpotentiaal zal ook hier stijgen. Hierover heb ik ook een vraagje: stijgt de Nernstpotentiaal voor Na dan ook? Ja toch he?

En als je dit helemaal niet bedoelde, moet je het nog eens uitleggen Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Liesbeth Schrey



Geregistreerd op: 22 Mei 2010
Berichten: 46

BerichtGeplaatst: 15-06-2010 11:30:48    Onderwerp: Reageren met citaat
Ja de Nernstpot voor Na stijgt dan ook ! =)
x
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    1e Ba Farmacie // Anatomie en algemene fysiologie Tijden zijn in GMT + 3 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum