Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
ibaa
|
Geplaatst: 22-06-2010 14:21:55 Onderwerp: Fouten examenverbetering? |
|
|
|
Hee,
ik heb een vraagje wat betreft de verbeteringen van het proefexamen die op BB staan.
Ik heb zo het idee dat er soms wat fouten bij zitten bij die verbeteringen..
zo bijvoorbeeld bij die van de 2e vraag: mesomeer/inductief effect en dan aciditeit bepalen
bij de 3e structuur (met NH2 orto t.o.v. OH) dat geeft toch echt een IA effect als je dat met de referentie vergelijkt?
en nog 1:
de ene daaronder met al die methyl groepen.. in de oplossingen staat: MD en ID... Hoe kan dit nou MD zijn, dit is toch enkel ID? _________________ En boven elke wetende staat de alwetende |
|
Terug naar boven |
|
|
matthias cuykx
|
Geplaatst: 22-06-2010 14:51:31 Onderwerp: |
|
|
|
A: ja, maar mesomeer donerend overheerst
B: methylgroepen kunnen mesomeer zijn door hyperconjugatie: de elektronen uit een sp3 worden zo in de pi-wolk gebracht, en de binding tussen H en C wordt deels opgebroken, of zoiets in die aard |
|
Terug naar boven |
|
|
ibaa
|
Geplaatst: 22-06-2010 15:41:33 Onderwerp: |
|
|
|
Ja matthias wat je zegt is waar, maar dan moet er toch gewoon een IA worden aangeduid... en dan kan je nog altijd aangeven dat MD overheerst door de aciditeit te doen dalen...
en ik vind dat niet zo logisch van die C atomen.. ik bedoel die zijn nu zegmaar 'inrust' waarom zouden ze een H willen afstaan en negatief worden door de vrije eleketronenpaar door te resoneren?
Best wel vaag dat we dat ook niet tijdens de lessen hebben gezien.. _________________ En boven elke wetende staat de alwetende |
|
Terug naar boven |
|
|
Dries
|
Geplaatst: 22-06-2010 16:00:40 Onderwerp: |
|
|
|
Hyperconjugatie is een redelijk zwak effect in vergelijking met andere mesomere effecten. De binding wordt trouwens niet echt verbroken, er ontstaat eerder een groot orbitaal. |
|
Terug naar boven |
|
|
matthias cuykx
|
Geplaatst: 22-06-2010 16:56:39 Onderwerp: |
|
|
|
ah, merci, nu heb ik een goei definitie  |
|