Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Dorien Theuns
|
Geplaatst: 11-06-2010 16:34:57 Onderwerp: Twitch |
|
|
|
Wat is juist het verschil tussen een nabelaste twitch en nabelasting? Of is dat hetzelfde?
-x- |
|
Terug naar boven |
|
|
Hannah Ceuleers
|
Geplaatst: 11-06-2010 17:00:52 Onderwerp: |
|
|
|
Bij een nabelaste twitch is er eerst krachtopbouw en als de kracht groot genoeg is (i.e gelijk aan gewicht van de last); dan heb krijg je een verkorting. Het is dus eigenlijk een soort combinatie van een isometrische en een isotone twitch.
Nabelasting of afterload is de last die bepaald welke twitch er zal volgen. Nabelasting grijpt plaats wanneer de spier reeds geactiveerd is (<--> voorbelasting/preload: bepaald de beginlengte van de spier en is de last die de spier voelt als ze in rusttoestand is)
Is het zo een beetje duidelijk? |
|
Terug naar boven |
|
|
Dorien Theuns
|
Geplaatst: 11-06-2010 17:46:57 Onderwerp: |
|
|
|
Ja bedankt! |
|
Terug naar boven |
|
|
Filip
|
Geplaatst: 11-06-2010 18:13:20 Onderwerp: |
|
|
|
Ik had toch ook nog een vraagje over die twitchen.
Wat is nu juist eigenlijk een isotone twitch? Want ik dacht dat dit enkel een verandering in lengte van de spier was zonder krachtopbouw. Maar als ik in het boek keek stond er als voorbeeld bij isotone contractie dat je een voorwerp in je hand moet nemen en naar je schouders brengen. Dit is kracht en verplaatsing (ofwel is mijn engels heel slecht). Dus wat is het nu eigenlijk? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hannah Ceuleers
|
Geplaatst: 11-06-2010 20:43:02 Onderwerp: |
|
|
|
Isotoon. Het woord zegt het zelf.. Vermits da ik weet da jij ook latijn gedaan hebt
Iso (=gelijk) tonus (=kracht), dus de kracht blijft gelijk. Geen krachtopbouw. |
|
Terug naar boven |
|
|
Filip
|
Geplaatst: 11-06-2010 20:51:18 Onderwerp: |
|
|
|
Hannah Ceuleers schreef: |
Isotoon. Het woord zegt het zelf.. Vermits da ik weet da jij ook latijn gedaan hebt
Iso (=gelijk) tonus (=kracht), dus de kracht blijft gelijk. Geen krachtopbouw. |
ja dat weet ik wel,maar het boek weet dat precies niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dorien Theuns
|
Geplaatst: 12-06-2010 10:07:28 Onderwerp: |
|
|
|
Wat is juist het verschil tussen passieve en actieve kracht-lengte verhouding?
-x- |
|
Terug naar boven |
|
|
Freya
|
Geplaatst: 12-06-2010 12:40:36 Onderwerp: |
|
|
|
De actieve kracht-lengte verhouding heeft te maken met hoe fit je spier is, en kan je veranderen door te trainen, dan wordt de rechte in dat diagram steiler.
De passieve kracht lengte-verhouding heeft te maken met de beginlengte van de spier, maar daar kan je niets aan veranderen, vandaar passief. |
|
Terug naar boven |
|
|